duminică, 2 octombrie 2016

Descoperim Grecia


Pentru ca ne aflam la al doilea concediu la mare cu copiii am hotarat sa continui, acolo lectura unor carti specifice si anume despre mitologia greaca. Cand am luat cartea cu mine ma gandeam ca poate nu voi avea timp de ea dar "Zeii" au aranjat lucrurile in asa fel incat a trebuit sa stau in camera vreo 3 zile din concediu intrucat tocmai fiica mea cea mare s-a imbolnavit ( o indigestie) si am fost obligate sa gasim solutii de a petrece timpul in hotel. Cum? Am citit cartea de mai jos care se potrivea perfect cu peisajul. A fost placut si util astfel ca la sfarsitul concediului cand am mers intr-un magazin de suveniruri fiica mea cea mare a fost incantata sa descopere lucruri  diverse pictate sau inspirate din cele cititte de noi.
Miturile Greciei, povesti despre Soare, piatra si mare este o aparitie de exceptie a editurii Univers Enciclopedic Junior  a carei lectura sigur va fi pe placul copiilor. Alaturi de acesta carte, editura ofera la un pret special si cartea Iliada, insa continutul ei este destinat copiilor mai mari de 8 ani, in opinia mea.




Una din cele mai impresionante povesti, pentru noi au fost cele ale lui Orfeu si Euridice, pentru ca ne plac povestile de dragoste chiar daca au un final mai dramatic. Cat de mare este puterea dragostei, sacrificiul la care este dispus cel care iubeste si cat de dura si fara noima poate fi reactia zeilor...









Mult de tot ne-a placut si povestea regelui Midas, a carui lacomie era sa distruga pe veci tot ce avea atunci cand alege ca unica dorinta pusa la dispozitie de Pan, aceea de a transforma in aur tot ce atinge.

In acest volum ne-am reintalnit o  legenda despre care citisem in cartea cu Mituri si legende din toata lumea si ne-a facut placere sa o redescoperim.




Am ales ca activitate conexa la aceste lecturi o carte de la editura Usborne care sa reintregeasca cunostintele dobandite despre lumea antica greaca si sa ne descopere chiar si alte noi legende. Asa cum ne-am obisnui de la alte carti din colectia Sticker Dressing Greek Myths este o carte foarte atractiva in care micutii sunt chemati sa imbrace potrivit personajele cu abtibilturile pregatite in mod special pentru fiecare pagina.







 In primul an, am citit din cartea: Mituri si legende din toata lumea , cateva legende. Pe atunci fiica mea cea mare avea 6 ani impliniti si a putut intelege foarte usor toate povestile cuprinse in impresionanta colectie realizata de editura Corint Junior.
Asa dupa cum se poate observa din cuprins, cartea este o colectie 
nu numai de mituri si legende dar si de povesti si de fabule.
Inca din primul capitol am gasit scrise pe intelesul copiilor doua legende grecesti. Prima relatare numita Arahne ne aduce aminte de pamanteana care tesea asa de frumos incat starneste invidia zeitei Atena ce o blestema si o transforma in paianjen. Urmeaza povestea lui Eco si Narcis. Eco era o nimfa vorbareata pe care Hera o face sa imite pe toata lumea, manioasa fiind pe ea .De ce au albinlele ac, este tot o intamplare din capitolul Mituri despre cum s-au intamplat lucrurile in care este implicat Zeus. Despre "Cutia Pandorei" cuprinsa in acelasi capitol cred ca va amintiti cum zeii au vrut sa se razbune pe oameni fiindca acestia ii furasera focul de la Prometeu. Ei trimit atunci pe pamant toate molimile prin intermediul unei femei desavarsite numita Pandora, care este trimisa sa fie nevasta lui Epimeteu.                                              Iata cuprinsul cartii:

In partea numita: Povestiri despre zei si zeite gasim doua specific grecesti gasim povestea lui Faeton, fiul zeului Helios care in dorinta sa de a se mandrii in fata prietenilor sai cu puterea tatalui sau isi gaseste sfarsitul prin nesabuita sa prabusindu-se din inaltul cerului.



Tot in acelasi capitol mai este relatata povestea lui Cupidon si Psihe, o poveste frumoasa despre puterea dragostei care poate unii pe un zeu cu o muritoare.
In ultimul capitol numit Legende despre Monstri si Balauri gasim alte trei relatari  care ne aduc aminte depre partea cu eroi ce succed Legendele Olimpului. Odiseu si ciclopul este una din peripetiile pe mare ale legendarului personaj Odiseu.




Cred ca din acesta superba introducere in lumea mitologiei grecesti nu puteau fi trecute cu vederea peripetiile lui Belerofon, cel care la- imblanzit pe Pegas, calul zburator( in povestirea Himera) si nici a viteazului Tezeu cel care reuseste sa-l invinga pe Minotaur ( in povestea Minotaurul).
Asadar, daca privim spre intreaga carte pot considera ca primul pas spre cunoasterea lumii antice grecesti se poate face placut si incitant prin parcurgerea acestor relatari. Fiicei mele i-au placut enorm aceste povesti cerandu-mi sa i le recitesc dupa o vreme impresionata de felul lor deosebit fata de povestile clasice, de destinele oamenilor schimbate uneori cu brutalitate si fara regrete de zei.


Alte activitati conexe ce le-am parcurs in drumul cunoasterii acestei tari:

1. Am adaugat la jocurile noastre Tubul Safari cu personaje din lumea legendelor.





2. Am citit informatii concrete despre Grecia din cartea EUROPA sudica a editurii Aquila.





3. Am rasfoit si Atlasul Copiilor casa sa identificam informatii despre Grecia.





4. Ne-am uitat pe Harta magnetica puzzle a lumii de la Janod despre care am scris deja aici Harta





5. Pe canalul www.youtube.com gasiti o colectie impresionanta de cantece si dansuri populare grecesti. Noi am ascultat mai multe cantece populare grecesti.

6. Totul s-a incheiat peste cateva zile, cand fiica mea s-a gandit sa schiteze niste figuri grecesti antice.



 Cred ca cele scrise de mine va pot ajuta in alegerea catorva pasi de initiere a copilului dvs. pe taramurile grecesti. O amintire de la mine pentru toti cititorii care au avut rabdarea sa parcurga aceste randuri de prezentare in special a unor carti reusite (eu nu am pretentia sa fie considerate recenzii pentru ca nu ofer o viziune de ansamblu, critica nefiind o absolventa a facultatii de Litere dar imi face placere sa-mi expun parerile succint  pentru cei ce cauta grabiti, cateva cuvinte, imagini despre carti si jocuri) este filmuletul de mai jos:


Adaug ca un PS la ceea ce am scris, ca a aparut de curand  carticica foarte interesanta si frumoasa la editura DPH ce se poate utiliza ca material la aceasta tema.Vedeti ca sunt foate multe carticele din acesta colectie, "mini miki" extrem de dragute si utile in familiarizarea copiilor cu...geografia. Da, noi nu am ratat nic una si chiar daca suntem mai mari, tot le cumparam.










Multa bucurie in descoperirea de taramuri de legenda!
cu drag: A 7 ani si 8 luni  si C 4 ani si 9 luni