duminică, 13 august 2017

Aventurile Cartitei Debusolate


Dupa ce am trait cu nerabdare aventurile catelusei Luna citind cartea cu acelasi nume (despre care am scris aici ), Dorin Bujdei ne surprinde cu o noua povestire ce are de acesta data in centrul ei o cartita. Acesta nu este o cartita obisnuita, ci una foarte debusolata care nu are deloc simtul orientarii. Din acesta pricina aventurile prin care trece ea sunt neprevazute devenind interesante, haioase si pline de farmec. Cartita este un personaj urmarit de ghinioane fara voia ei, dar reusind mereu sa treaca de situatiile imposibile si devine astfel preferata copiilor. Prin pataniile ei ne arata ca si in situatii dificile poti sa gasesti o solutie daca esti intelept, curajos si ai incredere.



AVENTURILE CARTITEI DEBUSOLATE este o povestire in ritm alert, a carei pagni le parasesti cu greu pentru a doua zi. Cartea este insotita de multe imagini reusite, in pas cu povestirea puse la dispozitie de talentatul autor. Intr-un stil inconfundabil deja, autorul pare a se exprima in randurile sale, intr-un mod personal fiecarui copil, astfel a informatiile interesante cuprinse in continut se asimileaza usor si fara intrebari prea multe despre limbaj sau mersul actiunii.
Din povestea noastra aflam multe detalii despre viata unor necuvantatoare. Daca initial autorul se concentraza asupra micilor vietati ce sapa prin pamant, in momentul urmator el ne poarta prin locuri foarte indepartate unde ne va introduce in misterioasa si mult calduroasa lume a desertului. Trecerea intre doua lumi atat de diverse este facuta de personaju nostru, cartita care deviaza atat de mult de la traseul ei obisnuit, in urma unei spaime cumplite, incat ajunge pe taramurile une traiesc triburile de beduini si animale neobisnuite; camile, struti, paianjeni (prietenosi), serpi, vulturi si scorpioni.
Dupa ce facem cunostinta beduinii si aflam cum traiesc ei, cu ce probleme diverse se pot confrunta ei legat de ingrijirea camilelor aflam care sunt si animalele de acolo si mediul atat de neprietenos in care ele reusesc sa supravietuiesca. Sirul povestii ne poarta in locuri deosebite de peisajul cunoscut de copii nostri dezaluindu-le si incitandu-le curiozitatea prin elementele de viata din desert care ni le prezinta.




Numai  o  intamplare fericita o fereste pe cartita de pericolele ce erau acolo. Isi va face un prieten in persoana unui vultur ce o va insoti in expeditia sa. Acesta ii va arata si o va sfatui cum sa se fereasca de pericole si impreuna vor face o fapta buna ajutand o camila mai putin obisnuita, decat suratele ei sa se integreze in lumea ce o marginalizase din pricina unui defect care il avea. Copiii invata in acest fel ca si aceia care nu sunt chiar perfecti trebuie intelesi si ajutati ca si ei sa traiasca frumos. Cum o fapta buna nu ramane niciodata nerasplatita, cartita va gasi o modalitate inedita de a pleca inapoi, pe un drum ce parea oricum mai bun decat cel care l-ar fi putut face ea.




Idei de completare a lecturii.
  1. Am vizualizat locul unde traiesc tuaregii cu ajutorul imaginilor din PRIMULMEU ATLAS ILUSTRAT AL LUMII, de la editra Gama



  1. O serie de informatii utile le-am gasit in paginile cartii DESCOPERIM PAMANTUL din mult indragita de noi colectie Cartile tale a editurii Aramis. Aici aflam mai multe despre: Deserturile, Ce este o oaza, Animalele desertului si e inseamna a trai in Africa.


  1. In cartea DESCOPERIM COPIII LUMII exista un capitol special ce ne arata mai multe aspecte prezentand viata lui Abbdah, un baiat din Sahara. Cartea apartine aceleiasi colectii ce noua ne-a fost foarte utila: Cartile Tale.




  1. In timpul lecturii ne-am oprit sa aflam mai multe despre  viata animalelor desertului dintr-o carte din aceeasi colectie de mai sus: Descoperim animalele. Aici am putut afla mai multe despre:camila, paianjen si scorpion, cartita, vulturul si strutul.



  1. De mult folos a fost si Atlasul animalelor salbatice. Uimitoarele animale ale planetei si unde traiesc, National Geographic
  2. Am revazut filmul documentar din colectia Pasi spre cunoastere: Desertul. Am mai scris despre acesta nepretuita colectie pusa la dispozitie de catre ErcPress la preturi derizorii. Noi am luat aproape toate DVD-urile insotite de carticele cand am descoperit colectia. In carticele sunt informatii suplimentare fata de film. Cu toate ca sunt editate in niste brosuri ce par mai degraba reviste ieftine, ele sunt foarte valoaroase ca continut.
  3. Am folosit cartonasele Montessori, LECTII DE ZOOLOGIE- Nevertebrate de la editura Gama unde am descoperit mai indeaprope cum este alcatuit un paianjen.
  4. Nu in ultimul rand , am folosit figurinele din Tubul Safari: Animale din desert.
Puteti descoperi multe informatii interesante cu ajutorul internetului. Noi am cercetat cu ajutorul motorului de cautare Google search : tatu-ul si soparla cu coarne

Cum orice activitate se termina la noi cu desen ne-am delectat colorand in carticica : DESENEZ PAPUSILE MELE AFRICANE  din colectia Minimiki ( iarasi o colectie care ar trebui re-editata, atat de folositoare s-a dovedit a fi pentru noi)






Va dorim un timp frumos si plin de descoperiri alaturi de copii.