joi, 17 august 2017

Sa cunoastem mai bine arborii



In acesta primavara am decis sa “atac” cateva teme legate de cunoasterea mediului inconjurator fiind  primava si deci in pas cu anotimpul. Astfel voi scrie despre materialele pe care ni le-am propus sa le parcurgem in timpul nostru liber, dupa orele de scoala si gradinita, despre arbori.

Voi incepe cu un volum foarte interesant de povesti, deosebit prin continut si prin mesajele care le transmite: Basmele Padurii, volum editat la Catrea Copiilor. Noi le-am parcurs prima data cand am vorbit despre diverse tari cu fiica mea mai mare (ea avand in jur de 5 ani), fiindca basmele din carte apartin unor culturi diverse. Apoi am inceput sa il recitim cu aceasta ocazie spre marea bucurie a ambelor mele fetite. Cateva pagini din carte sunt puse la dispozitia cititorilor pe site-ul editurii :Cartea Copiilor.




O alta carte carte se potriveste de minune cu subiectul ne este pus la dispozitie de aceeasi editura si se numeste Luli si casuta din copac. Acest al doilea volum cu care efectiv ne vrajeste autoarea Iulia Iordan este la fel de reusit ca si primul: Printre ierburi si lumina. Nu stiu cum sa rezum in cateva cuvinte aceste incantatoare carti ce imbina noile cunostinte (deci educativul) cu jocurile propuse copiilor. De la cunostintele care ni le transmite autoarea intr-o maniera facila si placuta copiilor despre arbori, la obiceiurile populare, viata familiala la tara apropiata de natura la imaginile creionate in perfecta reznanta cu textul, cartea este o imbinare perfecta, astfel ca copiii o adora si adesea o rafoiesc cu placere. Acest volum nu este deloc mai prejos decat primul. Acelasi standard de calitate in continut, aceleasi minunate imagini in fapt personajele carti raman aceleasi ele ghidandu-ne pasii din lumea parfumata si tamaduitoare a plantelor medicinale in lumea falnicilor copaci care ii intalnim in padurile romanesti. Daca intrati pe site-ul editurii veti fi onorati de o mica prezentare a celor doua volume cu imagini si cu text care va va aduce cu siguranta mai multe informatii decat pot eu sa o fac. Copiii pot cunoaste nu numai arbori falnici invatand sa ii recunoasca dupa caracteristici ( frunze, trunchi etc)  ci si legende si jocuri legate de ei. Noua ne-a inmuiat sufletul mentionarea in cadrul prezentarii a stejarului de la Manastirea dintr-un lemn, pe care am vizitat-o fiind aproape de Rm. Valcea. Oricum parcurgand acesta carte am invatat si am decis sa facem un arborariu.






Daca v-ati decis sa le vorbii copiilor vostri despre plante, incluzand flori, arbori si plante de mare ajutor ar putea sa va fie pachetul  MONTESSORI LECTII DE BOTANICA de la editura Gama. In interior veti gasi. Fise in care sunt descrise partile componente ale unui copac, frunza, radacina, floare, cartof,  bob de fasole cu mentiunea ca trebuie folosite conform instructiunilor din interior (metoda specific de invatare: Montessori) asigurand accesul celor mici mai facil in a intelege si retine acele denumiri. Pachetul este destinat copiilor de peste 3 ani.

Am intregit studiul nostru folosind o mica dar foarte completa enciclopedie despre copaci ce a aparut la editura Aquila. Ma bucur ca am decis in urma cu ceva timp sa achizitionez aceasta mica enciclopedie dintr-o serie in care au aparut mai mlte subiecte cum este si Mica enciclopedie despre pasari. Cartile cu toate ca au un format micut A5 sunt pline de informatii interesante si imagini deosebite. In plus, editorii ne pun la dispozitie cateva linkuri pe internet de unde putem privii in siguanta imagini la o multime de arbori, inveti sa deosebesti frunzele jucand SUDOKU, incepe un jurnal on-line al naturii cu copacii pe care ii intalnesti. Traducere de a prestigioasa editura britanica pentru copii, cartea intruneste mai multe capitole interesante dintre care amintesc cateva: Ce este un copac, Specii de copaci, Formele copacilor, Colorile primaverii, Copacii iarna, Paduri salbatice, Padurile de Pin, Padurile de fag, Copacii din orase, Ingrijirea Copacilor, Copaci din lumea intreaga.






Ca un ultim popas in studiul nostru ne-am oprit privirile asupra Cartii DESCOPERIM PADUREA  de la editura Aramis. Asa dupa cum ne-am obisnuit in cartile acestei edituri gasim o veritabila colectie de informatii numeroase, utile si exacte despre subiectele propuse. In capitolul Vegetatia ne sunt prezentate: Padurea montana, nordica, mediteraneana si tropicala. Apoi aflam cum se naste o padure si Viata unui copac. Ne sunt prezentate cu imagini complete cativa din cei mai intalniti arbori din padurile noastre: Stejarul, carpenul, fagul,Castanul, Mesteacanul, Sicomarul, Pinul, Molidul, Bradul, Zada. Nu lipsesc informatii nici despre :ciuperci, muschi si licheni, iedera si caprifoiul, fructele de padure si florile de padure.






Colectia PASI SPRE CUNOASTERE, de la ErcPress despre care am mai scris ne-a pus la dispozitie un CD plin de informatii despre ARBORI. L-am urmarit cu placere.


La fel de folositoare in acesta aventura spre cunoastere ne-au cartonasele Montessori, de la editura Gama. In cutie, in afara de arbori mai gasim si cartonase cu bulbul de ceapa,cartof , fasole. Foarte potrivite in lectiile despre botanica.



Descoperirea arborilor ne-a facut mai curioase si ne-a trezit setea de cunoastere asa ca am continuat sa citim si despre pasari si flori, dar despre acestea voi reveni cat de curand ca sa va aratam cartile minunate care le-am folosit.

La capitolul jocuri ne-am distrat privind diverse frunze si scoarta copacilor cu un mini microscop portabil care este pus la dispozitie de Brainstorm Toys si care la- cumparat de aici

Va dorim o vreme a copilariei plina de descoperiri frumoase!
A 8 ani si C 5 ani