Cele 7 obisnuinte ale copiilor
fericiti
Am
descoperit tot cu ajutorul dragei noastre prietene M, ce este o foarte
valoroasa psihologa si o mama foarte dedicata, o excelenta carte de dezvoltare personala pentru copii, cu
lectii destinate copiilor intre 3si 9 ani.
Pentru
mine, odata ce am descoperit valoarea povestilor terapeutice si cu morala pentru copii a fost
o achizitie pe care nu am pregetat sa o fac in ciuda costului destul de ridicat al cartii. Pasionata de acest subiect al formarii si dezvoltarii unor abilitat
psihice , comportamentale sanatoase pentru copii mi-a facut placere sa adaug
aceste povestiri la seriile pe care le citisem deja in acest context si despre
care am mai amintit “Sunt furos, ce sa fac?”, “ Gata, am destul!” ambele de la editura UE, “Cele 7
medalii al succesului”, “Scoala de vis” ale autorilor Ovidiu Panisoara, seria
de carti ”Povesti care vindeca” ale autoarei Clara Ruse dar si "Cum sa-ti faci
viata extraordinara in scoala primara" si "Povesti pentru inima si suflet", autoare Mariana Konkoly .
Toate contin lectii importante de viata in ceea ce priveste baza educatiei
copiilor, despre a caror cunostinte se spune atunci cand le poseda ca au “cei 7
ani de acasa” dar si alte cunostinte, obisnuinte care ii ajuta sa devina adulti
puternci, disciplinati si de succes. De remarcat este si faptul ca numeroase scoli primare si elementare din
intreaga lume au predat cele 7 obisnuinte ca parte din programa…Cine ar fi
gandit ca si copiii mici ar putea intelege si aplica atat de repede legile
naturale continute in cele 7 obisnuinte?
Cateva
cuvinte despre autorul Sean Covey printre a carui pasiuni se numara si
inventarea de povesti extraordinare pentru copii sai : este vicepresedinte in
Depatamentul de Inovatii si Produse in FranklinCovey. In timpul liber ii place
sa scrie ( Ce bine!) fiind autorul cartilor: Cele 7 obisnuinte ale adolescentilor extraordinar de eficace si Cele mai importante 6 decizii pe care le vei
lua vreodata. Multumiri se cuvin si
ilustratorului Stacy Curtis care a realizat desene atat de frumoase in carte
incat efectiv a dat viata personajelor ce astfel sunt mai indragite si mai usor
de inteles de catre copii. Autorul insusi ne prezinta la inceputul cartii cum
ii poate ajuta pe copii lectura ei:
- In primul rand, ii va invata despre puterea de a trai conform
principiilor- principi precum responsabilitate, planificare, respect
pentru altii, munca in echipa si echilibru. Principiile sunt precum
gravitatia. Sunt nesfarsite, universale, evidente prin ele insele. Si, sunt
necesare azi mai mult ca oricand.
- in al doilea rand, ii va echipa cu un limbaj comun pe care il pot
folosi cu parintii si profesorii. Poate fi atat de util sa spui;” trebuie
sa dau prioritate prioritatilor”sau “Haideti sa gasim o solutie in care
avem toti de castigat”si toata lumea stie exact ce inseamna
- In al treilea rand fie ca se identifica cu Ursul Gub sau Sofia
veverita, copiii vor gasi o parte din ei insisi intr-unu din aceste
personaje memorabile.Ca rezultat ,aceste povesti ii vor ajuta pe copii sa
aplice cee 7 obisnuinte in propriile vieti.
Indata ce
am inceput cartea facand mai intai cunostinta cu copiii din 7 Stejari si am
citit primul capitol Plictisit!Plictisit!Plictisit! fetele mele erau foarte
nerabdatoare ca in fiecare seara sa mai auda pataniile personajelor. La
citiriea fiecarui capitol ce cuprinde o povestioara cu invataminte pentru copii
am parcurs intrebarile de la sfarsitul lor, care ii provoaca pe copii sa
raspunsda singuri pana la urma, atat in ceea ce priveste comportamentul adecvat
care ar fi trebuit sa-l adopte personajele si cat si obisnuinte care e bine sa
si le insuseasca ei insisi.
In primul
rand, trebuie spus ca copiii din 7 Stejari nu sunt copii obisnuiti, ci sunt pui
de animalute ce au fiecare temperamente si hobby-uri diferite care nu ii
desparte ci ii ajuta a se completeze reciproc si sa invete unii de la altii.
Ursul Gub, de pilda este foarte prietenos si ii place sa studieze insectele,
Iepurasul Topaila iubeste sportul, Sconsita Lili este indemanatica, iubeste
arta desenand si pictand cu mare usurinta, Sami este un veveritoi care ii place sa
repare diverse lucruri, Veverita Sofia, sora lui geamana iubeste cartile,
porcusorul spinos Ghimpi iubeste sa cante la muzicuta si sa stea in hamac si in
fine, Ali Vin-si-eu este cea mai mica din gasca si este o soricuta buna
prietena ce adora sa se dichiseasca in hainele si cu bijuteriile bunicii. In
carte mai este prezent si viermisorul Ernie care fiind timid se ascunde in
desenele din carte astfel incat este incitant sa ii descoperi locul in care s-a
ascuns in imagini in timp ce asculti povestea. Asa dupa cum spunea autorul, nu se poate sa
nu te regasesti, ca copil, total sau partial intr-un personaj sau intr-o
intamplare ce este prezentata in carte. Povestioarele sunt simple, cu mult
dialog si o multime de imagini. Nu toate personajele se gasesc concomitent in
fiecare povestioara ce are in general unul sau doua personaje principale
exceptie facand capitolul intitulat Bursucii cei mari si rai unde paticipa
toate personajele prezentate la inceputul cartii.
Cuprinsul,
numit : Ce se afla inauntru arata cam asa si se cuvine a
reaminti ca fiecare poveste ilustreaza o obisnuinta.
La
sfarsitul ficareia gasim o Nota pentru parinti si profesori care are niste
sugestii despre cum sa evidentiati obisnuinta din acea poveste. Mai este
cuprinsa o lista de intrebari destinate copiilor (de discutat) si pasii mici pe
care ii pot face copiii pentru a exersa obisnuintele.
Noua ne-a placut foarte mult copacul de la sfarsit, numit copacul celor 7 obisnuinte ce are rolul de a reaminti mereu copiilor despre ceea ce au invatat si pe care noi l-am transformat intr-un craft pe care l-am lipit pe perete.
Noua ne-a placut foarte mult copacul de la sfarsit, numit copacul celor 7 obisnuinte ce are rolul de a reaminti mereu copiilor despre ceea ce au invatat si pe care noi l-am transformat intr-un craft pe care l-am lipit pe perete.
Nu am cum
sa povestesc aici fiecare capitol insa ma pot opri putin asupra aceluia care
ne-a starnit interesul avand mai multa nevoie de ajutorul sau in a compensa,
completa cunostintele din viata noastra. In capitolul Topaila si plasa de
fluturi pierduta aflam cum pentru a putea fi inteles de ceilalti trebuie la inceput
sa ii intelegem noi, pe cei din jurul nostru. Altfel spus, nevoia de a fi
inteles si acceptat de altii este in stransa legatura cu modul in care intelegem
si noi nevoile celor din jurul nostru.
In
povestire, Topaila ar fi vrut sa se joace cu discul impreuna cu Gub dar acesta
nu avea chef intrucat isi pierduse plasa de fluturi. La remarca Ursuletului” Vorbesti prea mult si te misti pre mult si nu
asculti niciodata!Du-te tu si distreaza-te fara mine” iepurasul nu isi da
seama ca prietenul sau avea nevoie de ajutor. Pe drum se intalneste cu micuta
Ali si nu intelege ceea ce ea incerca sa ii spuna intrucat inca nu pronunta
bine cuvintele. Abia cand sconcsita Lili ii atrage atentia ca trebuie sa
asculte nu doar cu urechile dar si cu ochii si mintea isi a seama de greseala
facuta fata de prietenul sau , se intoarce la el si cu ajutorul micutei Ali
reuseste sa gaseasca plasa de fluturi pierduta de Gub.
Autorul remarca
“ Desigur, cea mai profunda nevoie a
inimii umane este sa fie inteleasa. La scoala suntem invatati cum sa citim,
scriem si vorbim. Dar, nu suntem invatati cum sa ascultam, care este ce mai
importanta abilitate de comunicare dinte toate. Sa ascultam cu urechile nu este
suficient, pentru ca mai putin de 10 la suta din comunicare este continuta in
cuvintale pe care le folosim. Restul vine din limbajul corpului si tonul sau
sentimentul reflectat in vocea noastra. Cea mai mare binecuvantare ar fi daca
ne-am putea invata copiii cum sa asculte cand sunt mici…”
Urmeaza la
sfarsitul povestii 4 intrebari pentru copii de discutat pe marginea povestii,
din care le redau aici ca sa vedeti cum decurge de fapt fiecare capitol: “2. Cum s-a simtit Ali cand Topaila n-a putut sa
o inteleaga? Cum te simti tu cand nimeni nu te intelege?4.Cine a fost fericit
la finalul povestii?De ce este ascultatul atat de important?”
Acest set
de intrebari imi aduce aminte de recomandarile autorilor cartii Inteligenta
emotionala in educatia copiilor, cand in divese momente (de lectura) trebuie sa
ne oprim si sa punem in discutie urmatoarele aspecte, neceare dezvoltarii
armonioase cu bune fundamente emotionale ale copiilor:
A)
Cum
se simte personajul principal
B)
Cum
se simt celelate personaje si cum gandesc ele
C)
Ce
crede copilul dvs. despre sentimantele personajelor
D)
Care
sunt scopurile diferitelor personaje si ce crede copilul dvs. despre acestea
E)
Cum
crede copilul dvs. ca poate rezolva situatia in care se afla un pesonaj
F)
Ce
considera copilul dvs. ca a fost bun in felul in care personajele au rezolvat
situatia si ce ar fi putut face mai bine.
La inceput
nu este de mirare si nu ne putem astepta ca la 4 ani sa nu raspunda cu
dificultate la intrebari dar obisnuindu-se treptat cu ele invata treptat sa isi
rezolve singur unele situatii fara sa astepte totdeauna solutia de la parinti.
La rubrica
finala a fiecarei povestiri autorul propune o serie de pasi marunti prin care
copill sa deprinda acea obisninta. De exemplu:
1. Incearca sa stai o ora fara sa vorbesti macar o singura data. In schimb, doar urmareste-i pe oamenii din jurul tau si asculta ce spun. Succes!
1. Incearca sa stai o ora fara sa vorbesti macar o singura data. In schimb, doar urmareste-i pe oamenii din jurul tau si asculta ce spun. Succes!
2. Gandeste-te la cineva din viata ta despre
care crezi ca este un bun ascultator…Ce fac ei de sunt buni ascultatori?
3. Data viitoare cand unul dintre prietenii tai
este trist, observa-I felul in care isi tine corpul. Spune-i ca stii ca e trist
si ca vrei sa-l ajuti.
Noua ne-a
placut mult cartea pe care am decis sa o tinem la vedere si sa o rasfoim cat
mai des…am hotarat sa o recitim inca macar odata la 3 luni dupa ce am parcurs-o
prima data. O carte ilustrata cu adevarat inspiratoare pentru deprinderea a 7
obisnuinte ce pot transforma viata unui copil intr-unul FERICIT si intelept.
Lectura
placuta si voua!
A,8 ani si C, 5 ani