miercuri, 25 septembrie 2019

Sora cea mica si Cartea fara poveste



Continuam prezentarea cartilor noi, descoperite in aceasta vara, care ne-au placut foarte mult si care le consideram valoroase pentru toti copiii. Nu mi-e usor sa aleg dintre cartile ce le-am citit care este urmatoarea careia sa ii dedic cateva cuvinte din putinul meu timp care il am la dispozitie. Pot sa va spun ca fiecare are ceva special, ceva de transmis copiilor nostrii. Fiecare carte are valoare ei si cu greu poti sa decizi care e mai buna sau care este mai importanta. Astazi voi incerca sa scriu cateva cuvinte despre doua carti destinate in esenta celor mai mici, acesta insemnand, dupa parerea mea: 4-8 ani. Oricum, intervalul recomandat de varsta nu poate fii  niciodata pe deplin stabilit pentru ca copiii sunt diferiti si fiecare percepe la varste diferite placerea lecturii cu o anumita tematica sau de un anumit nivel.

Astazi ma voi adresa cu precadere, acelor fetite care sunt surioare mai mici, care se afla de multe ori in competitie cu sora mai mare nefiind sigure de valoarea lor in ochii parintilor sau neavand incredere in ele insele. As fi vrut ca acesta carte sa o am inca de cand fiica mea cea mica avea 3 ani, insa stocul primei editii a acestei carti se epuizase si nu am reusit sa o procur...decat acum. Ar fii fost foarte folositoare atunci cand ea crestea si o vedea pe sora ei mai mare ca un model perfect la care ea tindea din rasputeri sa ajunga si adesea nu simtea ca se ridica la valoarea ei. Atunci aparea fenomenul de frustrare, nefericire si implicit de asocierea esecurilor cu nivelul afectivitatii parintesti. Cred ca toti copiii mici simt acelasi lucru indiferent daca sunt fetite au baieti. Ei tind sa ii aiba ca modele de urmat pe fratii mai mari. De fapt chiar si pedagogia moderna se bazeaza pe acest instinct al copiilor mici de a-i urma pe cei mari. In sistemul de invatam numit  flexibil, unde invata acum  fetita mea mai mica, copiii di clasa 1 ai a 2-a sunt impreuna tocmai datorita acestui principiu.Pot spune ca este nemaipomenit de bine asa.

Revenind la cartea Sora cea mica trebuie spus ca textul ei este foarte succint dar povestea abunda in imagini luminoase, superbe si explicite venind in sustinerea exacta a afirmatiilor si dialogulilor. Am spu ca de multe ori imaginile, intr-o carte pentru copii fac poate mai mult decat povestea insasi pentru ca copiii percep naratiunea foarte mult si cu ajutorul imaginilor. Lor le plac imaginile care vorbesc, colorate si care bineinteles transmit si emotii. Cartea cuprinde povestea clasica a concurentei dintre doua surori creata in mod artificial, bineinteles de cea mica, macinata de gandul non-valorii ei in comparatie cu cea mai mare. Cand gelozia atinge cote alarmante, ea face un gest gresit mahnind-o pe sora ei cea mare, dar va gasii priceperea sa o rezolve si odata cu acest pas isi va gasii si raspunsul si linistea cu privire la calitatile care le are.
In acesta carte isi vor gasi raspuns multe surioare sau frati mai mici carora parinti doresc sa le arate ca fiecare dintre ei au propriile trasaturi care le dau valoare, care ii dferentiaza de ceilalti si pentru care sunt apreciati.








A doua carte, destinata copiilor de 4-7 ani este un indemn clar la lectura si la vizitarea bibliotecilor. Cartea fara poveste indeamna copiii sa deschida copertile cartilor, sa le descopere si sa le citeasca si sa se lase fascinati de ele. Pentru ce este creata de fapt o carte? Sa stea lipita de un raft si sa sustina celelalte carti sa nu cada? Nu! Ea prinde viata, traieste si ..se bucura numai atunci cand este citita si continutul ei ste impartasit. In carte, copiii vad cum cartile prind viata dupa ce pleaca oamenii, ca si jucariile in noaptea de Ajun si ele vorbesc intre ele impartasindu-si din experientale lor. Cartile de fata, se afla toate intr-o biblioteca si astepta cuminti in fiecare zi sa fie descoperite de copii. Doar o singura  carte este foarte nefericita pentru ca cineva o plasase pe un raft foarte inalt si nici un copil nu o vazuse pana atunci ...asa ca nu stia ce contine. Celelalte carti, mahnite de nefericirea sa isi unesc fortele sa o ajute. Cum? Coborand-o de pe raftul ei si punand-o intr-un loc accesibil si unde cel mai adesea venea o fetita care iubea cartile. Se gandeau ca poate acesta o va citii si ii va descoperi continutul. Intamplarea face ca exact cand fetita o descopera sa fie nevoita sa o lase si carte sa ramana in compania fratelui fetitei, cel care intodeauna prefera sa se joace si care nu citea deloc.Cum se intampla ca micutul sa ajunga sa o descopere, sa fie fascinat de ea si apoi foarte multi copii sa o doreasca? Va las sa descoperiti singuri parcurgand cartea si bucurandu-va de imaginile reusite care o insotesc. Dupa acesta carte in mod sigur copiii vor vrea sa dea si ei viata unor carti, pe care ei sa le deschida ei insasi pentru prima oara.

 



Activitati sugerate pentru copii:

1. Duceti copiii la o librarie si lasati-i sa rasfoiasca in voie cartile.Eu le-am lasat o ora si apoi am mers sa le iau de acolo.
2. Inscrieti copiii la biblioteci. Lasati-i sa exploreze  universul cartilor de acolo, impreuna cu alti copii.
3. Nu ocoliti Targurile de carte. Acolo copiii pot vedea si atinge atatea carti frumoase! Cateodata se fac si intalniri cu autorii, ateliere de povesti si de crafturi.

Si asa se naste dragostea pentru carti, lectura, educatia si ...independenta in gandire a viitorului adult.

Speram ca -am insirat in alegerea unor carti folositoare va invitam sa ne vizitati si in pagina de Facebook unde veti gasi o colectie e articole interesante pentru copiii adunate din mai multe surse.Va asteptam cu drag in casuta noastra din Vremea copilariei
A10 si C7